מי שנמצא בדרך ואין לו בית להדליק אפילו אם ישן בשדה אינו מדליק נרות חנוכה.

הרב שי טחן  כב כסליו, תשפד  12/5/2023

מבואר מהרבה פוסקים שנרות חנוכה מדליקים רק בבית, ואם אין לאדם בית או שנמצא מחוץ לביתו ואין מי שידליק בביתו, אין חיוב הדלקה.
וניתן להסביר זאת על פי החקירה אם מצות נר חנוכה היא חובת גברא, דהיינו שיש חובה על כל אחד ואחד להיות מדליק או לצאת ע"י אחרים בהדלקה או דילמא היא חובת חפצא, דהיינו המצוה היא על הבית שיהיה בו נר חנוכה. ונפקא מינה לגבי מי שאין לו בית, שאם היא מצוה על האדם להדליק וישנו תנאי שההדלקה תהיה בבית, א"כ יש לו חיוב לשכור מקום על מנת להדליק. אולם אם החיוב הוא על הבית, א״כ כיון שאין לו בית הרי הוא פטור מההדלקה. ומדברי כמה פוסקים מוכח שהחיוב הינו על הבית בלבד, וכן עולה מדברי התוספות (סוכה מו,א ד״ה הרואה) שכתבו שברכת הראיה נאמרה למי שאין לו בית ואין בידו לקיים את המצוה. וכן הוא לשון הרמב״ם: "מצותה שיהיה כל בית ובית מדליק נר אחד", וכן עולה מדברי רש״י (שבת כג,א ד״ה הרואה) שכתב שברכת על הנסים שמברך הרואה הוזקקה למי שנמצא בספינה ואין לו בית להדליק, ומוכח שכיון שנמצא בספינה ולא בבית אין הוא מדליק ולכן אינו מברך את ברכת ’להדליר נר חנוכה’. וכן מוכח מהרא״ש (פ״ב סימן ח), ובסמ״ק (מצוה רפ) שכתבו שאין מדליקים בספינה.
הדפס את המאמר
המלץ לחבר
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
אקססוריז – כי את רוצה להיראות הכי טובאז שמת על עצמך שמלה יפה, ואת נראית מעולה בראי שבחדר. אבל מה עם הפינישים? מה עם הסטיילינג? מה עם האקססוריז? מי שאוהבת אופנה, אוהבת להראות טוב, אוהבת שרואים אותה כמו שהיא מבפנים החוצה, אוהבת את האקססוריז שלה. בשביל זה בדיוק ג'ק קובה מציע לכן קטלוג עשיר של אקססוריז שישלימו את הלוק שלכן עד לשלמות הראויה.
קורס מתוקשב בתאוריה לתלמידים בתיכון
המדריך האולטימטיבי לבחירת רופא השיניים המתאים לךבחירת רופא השיניים הנכון היא החלטה מכרעת המשפיעה לא רק על בריאות הפה אלא גם על רווחתך הכללית. רופא שיניים טוב הוא לא רק מישהו שיודע איך לנקות שיניים, אלא שותף במסע הבריאותי שלך, ומספק לך טיפול מונע, הדרכה לאורח חיים בריא וטיפולים בזמן.
X
תוכן ההודעה