בריאות

חוק 5 שניות - נכון/לא נכון??

ליאור שלום  טו טבת, תשעח  1/2/2018

חוק חמש השניות הוא כלל אצבע עממי, לפעמים הומוריסטי, על־פיו מזון שנפל על הרצפה או על האדמה נשאר ראוי למאכל כל עוד לא חלפו יותר מחמש שניות מרגע הנפילה, בהתבסס על ההנחה כי בזמן זה טרם יספיק לצבור עליו חיידקים או גורמי זיהום אחרים.

רבים מאיתנו מכירים את זה: אוכל שרצינו להכניס לפה נופל בטעות לרצפה – ובמקום להשליך אותו לפח מתכופפים במהירות להרים אותו לפני שעוברות 5 שניות וניתן יהיה להכניס אותו לפה – חוק ה-5 שניות. כעת טוענים חוקים בריטיים כי החוק הזה הוא לא מיתוס.

לפי חוקרים באוניברסיטת אסטון בבריטניה, הסבירות כי מזון שהספיקו להרים אותו כמה שניות אחרי שנפל יהיה נגוע בחיידקים נמוך יותר לעומת מזון שנשאר זמן ממשוך יותר על הקרקע. למרות שאנשים רבים אמצו לעצמם את חוק ה-5 שניות, עד כה לא היה לו כל בסיס מדעי.

המחקר עקב אחרי חיידקים הגורמים לכאבי בטן ולזיהומים חמורים כמו אי קולי או סטפילוקוקוס על כמה סוגי רצפה ביתית כמו שטיחים, פרקט ואריחים וניסה לבדוק איך הם עוברים לסוגי מזון שונים כמו טוסט, פסטה, ביסקוויטים או סוכריה דביקה כשהם נשארים על הקרקע בין 3 ל-30 שניות.

מהתוצאות עלה כי זמן הוא גורם מכריע בכל מה שקשור להעברה של חיידקים מרצפה למזון. בנוסף נקבע כי גם לסוג הרצפה יש השפעה על העברת חיידקים: מזון שנפל על שטיחים הוא בעל סבירות נמוכה יותר להיות נגוע בחיידקים אם הושאר על הרצפה יותר מ-5 שניות.

פרופ' אנתוני הילטון, ממבצעי המחקר, אמר כי "צריכת מזון שנפל על הרצפה עדיין נושא בחובו סכנה להדבקה וזה תלוי גם בסוג החיידק שנמצא על הרצפה באותו זמן. ואולם ממצאי המחקר הזה יביאו הקלה לאנשים שמשתמשים בחוק ה-5 שניות במשך שנים, למרות הקונצזוס שהיה כי מדובר במיתוס".

בנוסף, באסטון רצו לבחון מי באמת משתמש בחוק ה-5 שניות, ולפי סקר שערכו התגלה כי 87% מהנסקרים יאכלו או אכלו מזון שנפל על הרצפה; 55% ממי שאכלו מזון שנפל על הרצה הן נשים; 81% מהנשים האלה יישמו את חוק ה-5 שניות.

לצפייה בסרטון לחץ כאן!

הדפס את המאמר
המלץ לחבר
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
שנות השמונים עונה 5 פרק 16דניאל
גרי אלפמון- כושר מגוון לשעות צפופותגרי אלפמון הוא מאמן כושר ביתי, בעל חדר כושר ומאמן אישי למי שזקוקים לאימון המותאם להם באופן אישי ו"ביתי".
פול גז 2019יעקב טויטופול גז ישראלי 2019 לצפיה ישירה
X
תוכן ההודעה