מה זה צו קיום צוואה?

  יא אלול, תשעח  8/22/2018

צוואה הינה מסמך משפטי מחייב, אשר כותב אותו אדם בעודו בחיים, בו הוא מורה על אופן וצורת חלוקת רכושו ונכסיו ליורשיו. היורשים יכולים להיות בני משפחתו, אך הם יכולים להיות גם אנשים אחרים ואפילו מוסד ממוסדות המדינה.

צוואה ניתן להשאיר באחת מכמה דרכים: בכתב, בע"פ, בפני אדם ואפילו בפני רשות שופטת, נוטריון, ראש ראשות מקומית ועוד.



על מנת להוציא צוואה מהכוח אל הפועל, כלומר, לאחר שכותב הצוואה הלך לעולמו, ויורשיו מעוניינים לפעול ולחלק את הרכוש והנכסים על פי הוראות הצוואה, יש להגיש בקשה לו קיום צוואה ללשכת רשם הירושות במחוז בו היה מקום מגוריו של המנוח.
בקשה לצו קיום צוואה מול בקשה לצו ירושה

 

חשוב לציין ולעמוד על ההבדל בין צו קיום צוואה לצו ירושה - בקשה לצו קיום צוואה שונה מבקשה לצו ירושה. בקשה לצו ירושה מוגשת רק במקרים בהם המנוח לא הותיר אחריו צוואה, ולכן יש לחלק את רכושו ונכסיו על פי הוראות חוק הירושה. חוק הירושה קובע כי את רכושו ונכסיו של אדם שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה יש לחלק באופן הבא - מחצית מרכושו ונכסיו יש להעביר לבן/בת הזוג שלו, כאשר את המחצית השנייה יש לחלק באופן שווה בין צאצאיו. אלו הוראות החוק במקרים "הפשוטים", אך ברור לכל כי קיימים מקרים מעט מורכבים יותר, וגם להם יש מענה בחוק, אך אין צורך להרחיב עליהם כעת.

 

לעומת זאת, בקשה לצו קיום צוואה, מוגשת במקרים בהם המנוח הותיר אחריו צוואה, וכעת היורשים שלו המנויים בצוואה, מעוניינים לקבל את צו קיום הצוואה על מנת שיוכלו לבצע בפועל את הוראות הצוואה, כלומר, את חלוקת הרכוש והנכסים של המנוח.

 

בקשה לצו קיום צוואה: הכיצד?

 

כאמור, בקשה לצו קיום צוואה מוגשת לרשם הירושות במחוז בו היה מקום מגוריו של המנוח. את הבקשה מגיש לרוב אחד מיורשיו של המנוח המנויים בצוואה בשמו ובשם כל שאר היורשים. בבקשה מפורטים פרטי המנוח, מצבו האישי ומי הם יורשיו. לבקשה יש לצרף את תעודת הפטירה על מנת להוכיח את עובדת פטירתו של המנוח, וכן יש לצרף את העתק הצוואה (את הצוואה המקורית יש להגיש ללשכת רשם הירושות אליה הוגשה הבקשה תוך 7 ימים ממועד הגשת הבקשה). בקשה לצו קיום צוואה מהווה תצהיר, כלומר, הצהרה של מגיש הבקשה בדבר נכונות ואמיתות הדברים עליהם פירט בבקשה. משכך, על הבקשה חייב להיות חתום עו"ד אשר אימת את פרטיו של מגיש הבקשה.

 

רבים שואלים עצמם, כמה זמן לוקח צו קיום צוואה? משך זמן הטיפול בבקשה מיום הגשתה ועד יום מתן הצו הוא 45 ימים בממוצע. חשוב לציין - משך זמן הטיפול ברשם הירושות במחוז תל אביב ארוך יותר שכן מדובר בלשכת רשם הירושות העמוסה ביותר.

 

קרדיט לתמונה: pixabay

 

 

 

צו קיום צוואה: עלויות

 

עלות בקשה לצו קיום צוואה מתחלקת לשניים - שכר טרחת עורך הדין המטפל בבקשה וכן אגרות.

 

שכר טרחה - לרוב, שכר הטרחה להגשת בקשה לצו קיום צוואה נע בין 1000 - 2500 ש"ח.

אגרות - בעת הגשת בקשה לצו קיום צוואה, נדרש לשלם 2 אגרות. אגרת פתיחת תיק בגובה של 496 ש"ח ואגרת פרסום ברשומות בגובה של 130 ש"ח.

 

צו קיום צוואה אונליין

 

כיום, ניתן להגיש בקשה לצו קיום צוואה מקוון. חברת Ettorney, פיתחה פלטפורמה פשוטה למשתמש, אשר מאפשרת להיעזר בשירותי עורך דין המתמחה בהגשת בקשות לצו קיום צוואה ובקשות לצו ירושה. עליכם להיכנס לאתר החברה, להזין את פרטיכם האישיים, לצרף את המסמכים הנדרשים (תעודת פטירה והעתק הצוואה), ותוך זמן קצר יוצר איתכם קשר עורך דין אשר יטפל עבורכם בהליך הגשת הבקשה לצו קיום צוואה מול רשם הירושות, זאת תוך חיסכון בכסף, זמן ובירוקרטיה.

הדפס את המאמר
המלץ לחבר
הוסף לקליפבורד
כתבות נוספות
איך לבנות דף נחיתה ב-10 דקות?
כל קישור יותר מעניין מהשניLFCקישורים לדברים מעניינים
לנקות זכרון*משהו נחמד שיעזור לכם לנקות קצת את הזיכרון בוואצטפ ובמכשיר בכלל...*
X
תוכן ההודעה